Mám pred očami dokumentárny film, kde tibeťania popisujú zverstvá, ktoré Číňania páchali v ich krajine. Kde čínsky vojáci mlátili bezbranných ľudí, kde násilne Tibet osídľovali Číňania, kde dalajláma musel opustiť svoju rodnú krajinu. Tändzin Gjamccho sa po celom svete snaží nenásilnou formou informovať o stave v Tibete, ktorého nezávislosť zo svetových politokov dokázal akceptovať asi iba Václav Havel.
Ako to, že číňania dokážu zúriť kvôli histórii a netrápia ich okupantské praktiky, ktoré sa i dnes dejú v Tibete? Ako to, že sa všade hovorí iba o nepokojoch číňanov a nikto nepoukazuje na ich vlastné chovanie proti Tibetu? Asi preto, že Čína je príliš veľká mocnosť a nikto si to s nimi nechce rozhádzať...
Komentáre
suhlas
mas pravdu
Je dobre to vidiet aj ocami Ciny, nie len europskymi
Na zverstvach maju ovsem podiel vsetci, aj cinska armada, aj aktivny odpor tibetskych lamov, ktory je mimochodom v priamom rozpore s ich ucenim.
Nezda sa mi primerane porovnavat Japonsku agresiu voci cudziemu statu a agresiu statu voci vlastnemu obyvatelstvu.
Napokon Slovaci sa po 2.sv.vojne tiez nijako nemaznali s obyvatelmi juhu, ktory pripadol Viedenskou arbitrazou Madarsku. Dodnes nie sme ochotmi uznat nespravnost tzv. Benesovych dekretov, ktore boli voci Madarom aktom kolektivnej odplaty za ich snahu o "nezavislost". Ista podobnost s Tibetom tu je.
Je dobre to vidiet aj ocami Ciny, nie len europskymi
Na zverstvach maju ovsem podiel vsetci, aj cinska armada, aj aktivny odpor tibetskych lamov, ktory je mimochodom v priamom rozpore s ich ucenim.
Nezda sa mi primerane porovnavat Japonsku agresiu voci cudziemu statu a agresiu statu voci vlastnemu obyvatelstvu.
Napokon Slovaci sa po 2.sv.vojne tiez nijako nemaznali s obyvatelmi juhu, ktory pripadol Viedenskou arbitrazou Madarsku. Dodnes nie sme ochotmi uznat nespravnost tzv. Benesovych dekretov, ktore boli voci Madarom aktom kolektivnej odplaty za ich snahu o "nezavislost". Ista podobnost s Tibetom tu je.
WA
Cave
Otazku prava na sebaurcenie nechajme tak a teda aj tie uzemne naroky. Postata je inde.
Kooexistencia oboch narodov v jednom statnom zvazku mozna bola. Tu vsak islo o komunisticku nasilnu asimilaciu a nasilnu prestavbu Tibetskej komunitnej spolocnosti, po tom, co to prebehlo v celej cine(a vieme s akymi dosledkami), na obraz komunistickej masiny.
2 Tom
Preto si myslim, ze v tom podstata veci nie je. Podstata je v tom, ze ziaden stat na svete dobrovolne nedopusti krajanie svojho uzemia. Ani Slovensko Maďarmi, tak ako v 19-tom storoci si Uhorsko nenechalo krajat uzemie Slovakmi a Chorvatmi.
Vo svojej reakcii som sa pokusil ukazat, ze nie je celkom spravne davat do suvislosti protesty proti Japonsku a vztah Ciny k svojmu Tibetu.
vonCave
Samozrejme vedecky komunizmus mi je ukradnuty, je to neskodna utopisiticka hratka kaviarenskych intelektualov, ktora uz davno v cine nehra ulohu. To co fici v Cine je teraz skor oligokracia. A to ti kaviarenski tiez vedia.
Paradoxne suhlasim s tvojim zaverom, ale z uplne inych dovodov a tie som napisal tiez.
Ostatne, co sa tyka "narodnych" problemov, obavam sa, ze tie behom 2-3 generacii v europe vymiznu. Jeden jazyk, jedna kultura, ale nechcem zachadzat do futurologie ;-)
Pekny den